IMATE BILO KAKVA PITANJA? KLIKNITE OVDJE

Pon - Pet: 8:00 - 17:00

Sub - Ned: Po dogovoru

+385 51 659-369
Telefon
Dražice 123c, 51000 Rijeka

Heinzelova 62a, 10000 Zagreb

FixIT. Blog

Planiranje katastrofe - Backup ili Oporavak

Kad kažete nekome da vam je računalo stalo s radom prvo pitanje koje bi mogli čuti je: "Jeste li napravili backup?"

To pitanje ima smisla ako se radi o osobnim podacima ili jednom računalu. Kad se dogodi problem s računalom a imate backup puno je jednostavnije vratiti se u funkciju.

Ali ako govorimo o poslovnom okruženju, backup podataka nije dovoljan. Ukoliko je oštećena infrastruktura ili su izgubljeni podaci, kako bi se tvrtka čim prije vratila u funkciju, potrebno je pokrenuti nešto što se zove Oporavak od katastrofe.

Oporavak od katastrofe zahtjeva puno više od pukog sklanjanja datoteka.

Što je Backup i Oporavak od katastrofe?

Backup je proces sklanjanja podataka kopiranjem na rezervnu lokaciju s koje se podaci mogu dohvatiti u slučaju potrebe. Backup može imati više oblika, od pukog dupliciranja podataka na druge diskove, druge uređaje na istoj lokaciji, kopiranje na drugu lokaciju ili u cloud.

Oporavak od katastrofe je značajno kompleksniji od backupa. Oporavak od katastrofe je kompletan proces potreban za zaštitu podataka i usluga od problema i njihovo vraćanje u slučaju kvara.

Backup je dio Oporavka od katastrofe ali to je samo jedna komponenta. Rješenje za oporavak od katastrofe ne služi samo za backup podataka, već i za brzo pronalaženje backupiranih podataka u slučaju nužde kao i efikasan povrat tih podataka na točnu lokaciju. Cilj oporavka od katastrofe je izbjegavanje nedostupnosti za tvrtku i smanjivanje utjecaja neočekivanog ispada infrastrukture ili servisa.

Backup ili Oporavak od katastrofe... što mi treba?

Ponekad je dovoljan backup da očuvanje dijela infrastrukture. Osobito kad se radi o djelovima poslovanja koji nisu vezani uz osnovno poslovanje tvrtke.

Na primjer, u pravilu ne trebate plan oporavka za računala i mobitele koje koriste zaposlenici. Ukoliko se jedno računalo pokvari ili mobitel izgubi, vjerojatno nije kritično za poslovanje tvrtke. Dodjelite novi uređaj i vratite podatke iz backupa.

S druge strane, oporavak od katastrofe je nužan za zaštitu servisa i infrastrukture na kojoj tvrtka počiva za svakodnevno poslovanje. Na primjer, ukoliko je na svim računalima djelatnika instalirana aplikacija koja je ovisna o centralnoj bazi podataka koja se nalazi na jednom serveru, kvar baze ili servera može kritično utjecati na rad cjelokupnog poslovanja jer djelatnici neće moći raditi. Takav događaj je ozbiljniji od kvara jednog računala.

Imajte na umu da, iako imate plan održavanja za pojedine sustave ili infrastrukturu, to ne znači da ne trebate plan oporavka od katastrofe. Proizvođač aplikativnog rješenja može pomoći u otkrivanju pogrešaka ili sporosti u radu koje primjećujete ali ne može garantirati brzi povrat podataka ili servisa koji je potreban za nastavak poslovanja ukoliko se dogodi neočekivani problem.

Ispravan Oporavak od katastrofe

Prilikom planiranja plana oporavka od katastrofe, morate izvagati nekoliko čimbenika kako bi osigurali da rješenje oporavka radi ono što je potrebno kad se neočekivano dogodi.

Planiran oporavka od katastrofe zahtjeva planiranje. To je plan od nekoliko desetaka stranica koji se mora odraditi u suradnji sa stručnjacima kako bi se detaljno planirao i Backup i Oporavak. Cilj ovog članka nije prikaz takvog plana ali naglasit ću nekoliko točaka od kojih početi.

Ukratko - morate postaviti ciljeve, planirati kako ostvariti te ciljeve i testirati plan u Vašem okruženju.

RTO i RPO

RTO (Recovery Time Objective) i RPO (Recovery Point Objective) su mjere koje pomažu prilikom kvantificiranja razine prekida koje vaše poslovanje može tolerirati prije nastanka kritičnog kvara.

O RTO i RPO sam već pisao u ovom članku.

Plan oporavka od katastrofe

Nakon što se identificiraju RTO i RPO, može se početi s razvojem plana oporavka od katastrofe.

Plan mora sadržavati više od samog sigurnog spremanja podataka (backup). Backup je nužan za dostizanje RPO zahtjeva (ukoliko se backup izvršava unutar intervala koji dostižu ili prestižu RPO vremena), ali trebaju vam alati i procesi za brzi povrat podataka. Brzi povrat je jedini način za postizanje RTO ciljeva.

Testiranje plana oporavka

Ne želite čekati da se dogodi katastrofa kako bi testirali hoće li vaš plan oporavka zaista dostići RTO i RPO koji ste zacrtali. Izrada plana nije dovoljna - redovito se moraju vršiti testiranja svakog djela plana oporavka.

Korištenje upravljane usluge backupa kao dio Plana oporavka

Kako bi bili u stanju izvršiti brzi oporavak od katastrofe, morati koristiti adekvatno backup rješenje. Ukoliko ne možete pouzdano spremati  podatke ili u odgovarajućim vremenima, nećete moći izvršiti brzi povrat podataka kad bude potrebno.

Stoga je upravljana usluga backupa koristan dio Plana oporavka od katastrofe gdje cjelokupnom uslugom backupa upravlja treća strana koja osigurava redoviti ispravni backup te testiranje povrata istog.

Zaključak

Backup je kritični dio plana oporavka od katastrofe, ali oporavak od katastrofe uključuje više od backupa podataka. Kako bi se kreirao efektivni plan oporavka, morate izvagati faktore kao što su RTO i RPO i koristiti alate i procese koji dozvoljavaju postizanje istih u slučaju nenadanog prekida rada. Jedan od alata koji možete koristiti je upravljana usluga backupa koja dodaje fleksibilnost i skalabilnost u vaš plan oporavka od katastrofe. 


FixIT. Backup je rješenje koje je višestruko provjereno i odgovara potrebama većine tvrtki. 

  • Upravljano - kontinuirano praćenje izvršenosti backupa, rješavanje problema u slučaju da se backup ne odrađuje, testiranje povrata podataka
  • Kontinuirana i automatizirana pohrana podataka
  • Brza uspostava poslovanja

 

fixit_logo_c.png
Pružamo usluge koje pomažu
razvoju vašeg poslovanja.

Dražice 123c, 51000 Rijeka
+385 51 659 369
podrska@ventex.hr

© Copyright 2024 FixIT. Sva prava zadržana.